Kaedah Pembelajaran Koperatif
Pembelajaran Koperatif merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan
murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk
mencapai satu matlamat yang sama (Slavin, 1982). Sasaran adalah tahap
Pembelajaran yang maksimum bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi juga
untuk rakan-rakan yang lain. Lima unsur asas dalam Pembelajaran Koperatif
adalah:
saling bergantung antara satu sama lain secara positif, saling berinteraksi
secara bersemuka, akauntabiliti individu atas Pembelajaran diri sendiri,
kemahiran koperatif, dan
pemprosesan kumpulan.
Ganjaran diberi kepada individu dan kumpulan dalam pelaksanaan kaedah ini.
Individu dalam kumpulan dikehendaki menunjukkan kefahaman masing-masing dan
memainkan peranan berbeza bergilir-gilir. Kemahiran sosial dan pemprosesan
kumpulan digalakkan. Beberapa cara Pembelajaran Koperatif telah
diperkembangkan oleh tokoh-tokoh pendidikan, misalnya Jigsaw, TGT
(teams-games-tournaments), STAD (Students Teams- Achievement Division),
Belajar Bersama (Learning together), Permainan Panggil Nombor (Numbered
Heads), dan Meja Bulat (Round Table).
Pengajaran sebaya memainkan peranan yang sangat penting menurut cara Jigsaw.
Dalam cara ini, pembahagian tuigas diagihkan di kalangan murid dalam
kumpulan pelbagai kebolehan. Bahan Pembelajaran dipecahkan kepada
topik-topik kecil. Setiap murid diagihkan tugas untuk mempelajari satu
topik kecil. Setelah menguasai topik kecil sendiri, murid akan mengajar
rakan-rakan lain dalam kumpulannya sehingga semua ahli kumpulan menguasai
semua topik kecil itu. Selepas itu satu aktiviti dijalankan untuk menguji
sama semua ahli kumpulan berjaya memahami dan menyempurnakan tugasan yang
diberi. Jigsaw merupakan cara pengajaran berpusatkan murid. Kemungkinan
besar bahan baru dapat dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada dan membantu
penstrukturan semula idea.Pembelajaran Koperatif menggalakkan murid berinteraksi secara aktif dan
positif dalam kumpulan. Ini membolehkan perkongsian idea dan pemeriksaan
idea sendiri dalam suasana yang tidak terancam, sesuai dengan falsafah
konstruktivisme.
murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk
mencapai satu matlamat yang sama (Slavin, 1982). Sasaran adalah tahap
Pembelajaran yang maksimum bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi juga
untuk rakan-rakan yang lain. Lima unsur asas dalam Pembelajaran Koperatif
adalah:
saling bergantung antara satu sama lain secara positif, saling berinteraksi
secara bersemuka, akauntabiliti individu atas Pembelajaran diri sendiri,
kemahiran koperatif, dan
pemprosesan kumpulan.
Ganjaran diberi kepada individu dan kumpulan dalam pelaksanaan kaedah ini.
Individu dalam kumpulan dikehendaki menunjukkan kefahaman masing-masing dan
memainkan peranan berbeza bergilir-gilir. Kemahiran sosial dan pemprosesan
kumpulan digalakkan. Beberapa cara Pembelajaran Koperatif telah
diperkembangkan oleh tokoh-tokoh pendidikan, misalnya Jigsaw, TGT
(teams-games-tournaments), STAD (Students Teams- Achievement Division),
Belajar Bersama (Learning together), Permainan Panggil Nombor (Numbered
Heads), dan Meja Bulat (Round Table).
Pengajaran sebaya memainkan peranan yang sangat penting menurut cara Jigsaw.
Dalam cara ini, pembahagian tuigas diagihkan di kalangan murid dalam
kumpulan pelbagai kebolehan. Bahan Pembelajaran dipecahkan kepada
topik-topik kecil. Setiap murid diagihkan tugas untuk mempelajari satu
topik kecil. Setelah menguasai topik kecil sendiri, murid akan mengajar
rakan-rakan lain dalam kumpulannya sehingga semua ahli kumpulan menguasai
semua topik kecil itu. Selepas itu satu aktiviti dijalankan untuk menguji
sama semua ahli kumpulan berjaya memahami dan menyempurnakan tugasan yang
diberi. Jigsaw merupakan cara pengajaran berpusatkan murid. Kemungkinan
besar bahan baru dapat dikaitkan dengan pengetahuan sedia ada dan membantu
penstrukturan semula idea.Pembelajaran Koperatif menggalakkan murid berinteraksi secara aktif dan
positif dalam kumpulan. Ini membolehkan perkongsian idea dan pemeriksaan
idea sendiri dalam suasana yang tidak terancam, sesuai dengan falsafah
konstruktivisme.
Comments